FACTORS THAT ENCOURAGE SMALL AND MEDIUM MICRO ENTERPRISES TO LOAN IN SHARIA BANKING

Authors

  • Alfian Tri Kusuma Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia
  • Amir Hidayatulloh Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30868/ad.v4i02.740

Keywords:

interest, islamic bank, knowledge, motivation, reference group, bank location

Abstract

The purpose of this study was to analyze the influence of knowledge, motivation, reference groups, and location of banks on the interest of micro, small, and medium enterprises (MSMEs) to lend funds to Islamic Bank. The population in this study is MSMEs in the unique region of Yogyakarta. This study's sample is the MSMEs in the unique region of Yogyakarta who is customers of Islamic Bank. The sampling techniques in this study use convenience sampling. Data collection techniques in this study were carried out by distributing questionnaires and obtained 50 respondents. The data analysis techniques of this study used multiple linear regression analyses with the help of SPSS tools. This study found that of interest of MSMEs to lend fund in Islamic Bank was influenced by knowledge, motivation, reference group, and the location of the bank

References

Adawiyah, W. R. (2015). Pertimbangan, Pengetahuan, Dan Sikap Konsumen Individu Terhadap Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Pembangunan: Kajian Masalah Ekonomi Dan Pembangunan, 11(2), 191. https://doi.org/10.23917/jep.v11i2.324

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Process, 50, 179–211.

Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Antonio, M. S. (2001). Bank Syariah dari Teori ke Praktik. Jakarta: Gema Insani Press.

Awan, A. G., & Azhar, M. (2014). Consumer Behaviour Towards Islamic Banking In Pakistan. European Journal of Accounting Auditing and Finance Research, 2(9), 42–65.

Banowati, M. M. (2018). Pengaruh Pemahaman Prinsip Tabungan Syariah, Tingkat Religiusitas, Faktor Sosial Budaya, dan Persepsi Tentang Bank Syariah Terhadap Niat Menabung di Bank Syariah Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan Tahun 2014 Universitas Negeri Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Engel, J. F., Blackwell, G., & Miniard, P. W. (1994). Perilaku Konsumen. Jakarta: Binarupa Aksara.

Heizer, J., & Render, B. (2015). Operations Management (Manajemen Operasi). Jakarta: Salemba Empat.

Hidayati, N. A. (2013). Analisis Keputusan Pengusaha Muslim dalam Melakukan Pembiyaan Pada Bank Syariah di Tulungagung. Jurnal Dinamika, 13(7).

Kompas.com. (2018). BI: Pertumbuhan Ekonomi DIY hingga 5,6 Persen di 2018 - Kompas.com. Retrieved from https://regional.kompas.com/read/2018/05/08/11093651/bi-pertumbuhan-ekonomi-diy-hingga-56-persen-di-2018

Kotler, P. (2008). Prinsip – prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Lupiyoadi, & Hamdani. (2009). Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat.

Muhammad. (2005). Bank Syariah: Problem dan Prospek Perkembangan di Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Notoatmodjo, S. (2003). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Quran Surat Ali Imron ayat 30

Reber. (2010). Kamus Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Salam, B. (2008). Pengantar Filsafat. Jakarta: Bumi Aksara.

Samsudin, S. (2010). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Pustaka Setia.

Saputra, A., Kusumaningtyas, R., & Alfiani, N. (2018). Identifikasi Faktor Penentu Keputusan Konsumen Dalam Memilih Produk Perbankan (Studi Kasus : Mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta). Studia Informatika: Jurnal Sistem Informasi, 10(1), 21–28.

Subagyo, P. (2000). Manajemen Operasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Sudirman. (2013). Pembentukan Minat. Jakarta: Pustaka Karya.

Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro Kecil dan Menengah

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 10 Tahun 1998 Tentang Perbankan. Retrieved from https://www.bphn.go.id/data/documents/98uu010.pdf

Walfajri, M. (2018). Jumlah pelaku UMKM di 2018 diprediksi mencapai 58,97 juta orang. Retrieved from https://keuangan.kontan.co.id/news/jumlah-pelaku-umkm-di-2018-diprediksi-mencapai-5897-juta-orang

.

Published

2020-09-25

How to Cite

Kusuma, A. T., & Hidayatulloh, A. (2020). FACTORS THAT ENCOURAGE SMALL AND MEDIUM MICRO ENTERPRISES TO LOAN IN SHARIA BANKING. Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 4(02), 206–216. https://doi.org/10.30868/ad.v4i02.740

Citation Check