THE EFFECT OF THE USE OF BIG BOOK WRITING MEDIA ON STUDENTS' WRITING ABILITY
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2302Keywords:
Big Book Writing, Writing Ability, Learning Media.Abstract
References
Abdurrahman, M. (2008). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Adnan, A., Yamin, M., Aulia, M., & Kurniawati, R. (2019). “Penggunaan Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar†Jurnal Basicedu, 3(3), 963-969. http://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/245.
Agustin, Y. (2015). “Kedudukan Bahasa Inggris Sebagai Bahasa Pengantar dalam Dunia Pendidikan†Deiksis, 3(04), 354-364. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Deiksis/article/view/440.
Andini, N., & Supardi, S. (2015). “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Materi Teks Deskripsi dengan Menggunakan Media Big Book di Kelas I Makkah MI Al-Khairiyah Pipitan†Ibtida’i: Jurnal Kependidikan Dasar, 2(2), 189-206. http://103.20.188.221/index.php/ibtidai/article/view/353.
Assingkily, M.S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan (Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir). Yogyakata: K-Media.
Fatriani, A. (2018). “Pengembangan Media Big Book Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan dengan Metode Suku Kata†Joyful Learning Journal, 7(1), 1-9. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj/article/view/25087.
Fitriani, D., Fajriah, H., & Rahmita, W. (2019). “Media Belajar Big Book dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Reseptif Anak Usia Dini†Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 237-246. https://www.obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/197.
Hadian, L.H., Hadad, S.M., & Marlina, I. (2018). “Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana†Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(2), 212-242. http://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/73.
Indrasari, A., Novita, D., & Megawati, F. (2018). Big Book: Attractive Media for Teaching Vocabulary to Lower Class of Young Learners. JEES: Journal of English Educators Society, 3(2), 141-158. https://jees.umsida.ac.id/index.php/jees/article/view/1613.
Junaida, J. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI/SD. Medan: Perdana Publishing.
Karyadi, A.C. (2018). “Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Storytelling Menggunakan Media Big Book†Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan dan Pendidikan (JPM-IKP), 1(02). http://www.universitastrilogi.ac.id/journal/ks/index.php/jpmikp/article/view/70.
Kiromi, I.H., & Fauziah, P.Y. (2016). “Pengembangan Media Pembelajaran Big Book untuk Pembentukan Karakter Anak Usia Dini†JPPM: Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 48-59. http://staffnew.uny.ac.id/upload/132304805/penelitian/5594-21296-2-PB%20media%20big%20book%20untuk%20PAUD.pdf.
Laily, E.K., & Gunansyah, G. (2018). “Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas V SDN Rangkah 1 Surabaya†Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(10). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/24560.
Latifah, A.L.A. (2020). “Pembuatan dan Penggunaan Media Big Book untuk Membentuk Anak Usia Dini Senang Membaca†Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 141-155. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/view/7310.
Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Jakarta: Kencana.
Mahsun, M., & Koiriyah, M. (2019). “Meningkatkan Keterampilan Membaca Melalui Media Big Book pada Siswa Kelas IA MI Nurul Islam Kalibendo Pasirian Lumajang†Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 60-78. https://ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/bidayatuna/article/view/361.
Oktarizka, O., Endelta, I., Lestari, R.E., Wita, W., Kuntarto, E., & Noviyanti, S. (2018). “Mengkaji Hakikat dan Filosofi Bahasa†Repository Unja. https://repository.unja.ac.id/6453/.
Prawiyogi, A.G., Sadiah, T.L., Purwanugraha, A., & Elisa, P.N. (2021). “Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Membaca di Sekolah Dasar†Jurnal Basicedu, 5(1), 446-452. http://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/787.
Purnamasari, Y.M., & Wuryandani, W. (2019). “Media Pembelajaran Big Book Berbasis Cerita Rakyat untuk Meningkatkan Karakter Toleransi pada Anak Usia Dini†Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 90-99. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/view/273.
Puspaningrum, R.D. (2015). “Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Literasi Informasi Siswa Sekolah Dasar†Skripsi, Universitas Negeri Surabaya. https://core.ac.uk/download/pdf/230631702.pdf.
Ramadhan, N., & Khairunnisa, K. (2021). “Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Big Book Subtema Indahnya Keberagaman Budaya Negeriku†Tarbiyah wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 49-60. https://journal.uinsi.ac.id/index.php/Tarbiyawat/article/view/3208.
Septiyani, S., & Kurniah, N. (2017). “Pengaruh Media Big Book Terhadap Kemampuan Berbicara pada Anak Usia Dini†Jurnal Ilmiah Potensia, 2(1), 47-56. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/potensia/article/view/3717.
Sulaiman, U. (2017). “Pengaruh Penggunaan Media Big Book dalam Pembelajaran Terhadap Keterampilan Literasi Siswa Kelas Awal Madrasah Ibtidaiyah Negeri Banta-Bantaeng Makassar†Al-Kalam, 9(2). https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/klm/article/view/4486.
Syelviana, N., & Hariani, S. (2019). “Pengembangan Media Big Book dalam Pembelajaran Membaca Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar†Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/27085.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.
Triana, M., Sumardi, S., & Rahman, T. (2020). “Pengembangan Media Big Book Alfabet untuk Memfasilitasi Kemampuan Mengenal Huruf Alfabet Anak Usia 4-5 Tahun†Jurnal PAUD Agapedia, 4(1), 24-38. https://ejournal.upi.edu/index.php/agapedia/article/view/27194.
Ulfa, M., Daud, R.M., & Khasinah, S. (2021). “Penggunaan Media Big Book Terhadap Kelancaran Membaca Siswa pada Tema Diriku Kelas I MIN 8 Aceh Besar†Primary Education Journal (PEJ), 5(1), 15-23. http://pej.ftk.uinjambi.ac.id/index.php/PEJ/article/view/35.
Usman, U., & Setiawati, S. (2001). Upaya Optimalisasi Kegiatan Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Warsilah, D.I. (2020). “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Big Book Terhadap Keterampilan Membaca†Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 2(1), 167-174. http://prosiding.unma.ac.id/index.php/semnasfkip/article/view/317.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).