ANALYSIS OF ISLAMIC EDUCATION INSTITUTIONAL MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2858Keywords:
SWOT Analysis, Educational Institutions, Education Management, School Quality.Abstract
References
Abdurrahman, A. R. (2017). “Manajemen Kelembagaan dan Akademik Lembaga Pendidikan Maarif Nahdlatul Ulama Kota Samarinda Kalimantan Timur†Syamil: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 1(1). http://journal.uinsi.ac.id/index.php/syamil/article/view/914.
Agustina, S. (2015). “Studi Manajemen Kelembagaan Museum†Edulib, 5(2). https://ejournal.upi.edu/index.php/edulib/article/view/4392.
Al Syaifullah, S., & Nasution, N. U. (2021). “Relevansi Manajemen Kesiswaan Guna Menopang Kelembagaan Pendidikan Islam†Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(8), 1420-1428. http://japendi.publikasiindonesia.id/index.php/japendi/article/view/254.
Elbadiansyah, D. (2017). “Mutu Pendidikan pada Perguruan Tinggi Keagamaan: Dari Manajemen Kelembagaan Hingga Konstruksi Kurikulum Interrelasi†Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman, 7(01), 47-66. http://journal.umpo.ac.id/index.php/muaddib/article/view/550.
Fakhruddin, A. (2011). “Prinsip-prinsip Manajemen Pendidikan Islam dalam Konteks Persekolahan†Jurnal Pendidikan Agama Islam Ta’lim, 9(2), 199-212. http://jurnal.upi.edu/file/08_PRINSIP-PRINSIP_MANAJEMEN_PENDIDIKAN_ISLAM-Agus.pdf.
Ginanjar, M. H. (2017). “Tantangan dan Peluang Lembaga Pendidikan Islam di Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA)†Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 4(08), 17. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/75.
Hanipudin, S. (2019). “Pendidikan Islam di Indonesia dari Masa ke Masa†Matan: Journal of Islam and Muslim Society, 1(1), 39-53. http://jos.unsoed.ac.id/index.php/matan/article/view/2037.
Hariza, B. N., Tiana, H., Rahmah, N., & Yulianti, P.S. (2020). “Manajemen Kelembagaan Pendidikan Inklusi di SDN Teluk dalam 1 Banjarmasin†osfpreprints, 1(1), 1-13. https://doi.org/10.31219/osf.io/rjg2y.
Hasan, N. (2006). “Fullday School (Model Alternatif Pembelajaran Bahasa Asing)†Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1). http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/tadris/article/view/194.
Hasanah, U. (2020). “Manajemen Konflik dalam Meningkatkan Kualitas Kerja pada Lembaga Pendidikan Islam†Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 10(1), 1-11. http://103.88.229.8/index.php/idaroh/article/view/6448.
Ismah, I. (2020). “Manajemen Kelembagaan Pendidikan Islam†Al-Munqidz: Jurnal Kajian Keislaman, 8(3), 377-395. http://ejournal.iaiig.ac.id/index.php/amk/article/view/267.
Jahidi, J. (2017). “Kualifikasi dan Kompetensi Guru†Administrasi Pendidikan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 2(1), 23-30. https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/adpen/article/view/189.
Khairiah, K. (2019). “Dari Ruang Kelas: Evaluasi Kelembagaan Pendidikan Islam Program Studi Manajemen Pendidikan Islam Pascasarjana IAIN Bengkulu†Repository IAIN Bengkulu. http://repository.iainbengkulu.ac.id/3416/.
Kumalasari, D. (2010). “Konsep Pemikiran Ki Hadjar Dewantara dalam Pendidikan Taman Siswa (Tinjauan Humanis-Religius)†Istoria: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 8(1). https://journal.uny.ac.id/index.php/istoria/article/view/3716.
Malisi, M. A. S. (2017). “Tantangan dan Peluang Pendidikan Islam di Era MEA†Jurnal Transformatif (Islamic Studies), 1(1), 1-15. https://e-journal.iain-palangkaraya.ac.id/index.php/TF/article/view/656.
Marisyah, A., Firman, F., & Rusdinal, R. (2019). “Pemikiran Ki Hadjar Dewantara tentang Pendidikan†Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(3), 1514-1519. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/395.
Maya, R. (2017). “Revitalisasi Keteladanan dalam Pendidikan Islam: Upaya Menjawab Peluang dan Tantangan Pendidikan Islam di Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA)†Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(09), 12. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/85.
Maya, R., & Lesmana, I. (2018). “Pemikiran Prof. Dr. Mujammil Qomar, M.Ag., tentang Manajemen Pendidikan Islam†Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(02), 291-316. http://jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/jim/article/view/281.
Muslimin, E., & Ruswandi, R. (2022). “Tantangan, Problematika dan Peluang Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi†Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 2(1), 57-71. http://www.journal.laaroiba.ac.id/index.php/tarbiatuna/article/view/652.
Nafisatun, S. (2020). “Manajemen Kelembagaan BPPPM NU Banat Kudus dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam (Guiding Values of Founding Fathers)†Skripsi, IAIN Kudus. http://repository.iainkudus.ac.id/3816/.
Nugroho, P. (2019). “Manajemen Lembaga Pendidikan Islam Non Formal ‘Satu Atap’ Al Hidayah Juranggunting Argomulyo Kota Salatiga†Quality, 7(1). http://journal.iainkudus.ac.id/index.php/Quality/article/view/4746.
Nurdin, D., & Aedi, N. (2008). “Revitalisasi Manajemen Kelembagaan Pendidikan Islam pada Tingkat Madrasah Ibtidaiyah di Kota Bandung Melalui Kepemimpinan Inovatif†Jurnal Administrasi Pendidikan, 7(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/JAPSPs/article/view/6263.
Nurtanto, M. (2016). “Mengembangkan Kompetensi Profesionalisme Guru dalam Menyiapkan Pembelajaran yang Bermutu†Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snip/article/viewFile/8975/6535.
Padhol, H., Isjoni, I., & Natuna, D. A. (2017). “Kelembagaan Pendidikan Suluk di Kabupaten Kampar (Tinjauan Fungsi Manajemen)†Jurnal Manajemen Pendidikan Penelitian Kualitatif, 2(1), 173-180. https://jmppk.ejournal.unri.ac.id/index.php/JMPPK/article/viewFile/5322/4992.
Prayogi, S., Mulyadi, A., & Nufida, B.A. (2021). “Kepuasan Pemangku Kepentingan pada Layanan Manajemen Kelembagaan di Fakultas Penyelenggara Pendidikan Swasta†Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, 9(2), 184-191. http://e-journal.undikma.ac.id/index.php/Lensa/article/view/4837.
Rambe, R. A., Mesiono, M., & Marpaung, S. F. (2022). “Inovasi Manajemen Kelembagaan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMK BM (Bisnis Manajemen) APIPSU Medan†Jurnal Fadillah: Manajemen Pendidikan Islam & Umum, 2(1). http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/14102.
Rokhmiyati, S. (2018). “Konsep Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Kelembagaan Islam†Interdisciplinary Journal of Communication, 3(2), 231-252. https://www.academia.edu/download/60174376/2098-4849-1-PB20190731-115667-1q41ck9.pdf.
Setiyarini, I. N. (2013). “Penerapan Sistem Pembelajaran ‘Fun & Full Day School’ untuk Meningkatkan Religiusitas Peserta Didik di SDIT Al Islam Kudus†Skripsi, Universitas Sebelas Maret. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/39033.
Sulaiman, A. I., Masrukin, M., Chusmeru, C., & Pangestuti, S. (2016). “Pemberdayaan Koperasi Pondok Pesantren Sebagai Pendidikan Sosial dan Ekonomi Santri†JPPM: Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(2), 109-121. https://journal.uny.ac.id/index.php/jppm/article/view/11303.
Sulaiman, R. (2016). “Pendidikan Pondok Pesantren: Institusionalisasi Kelembagaan Pendidikan Pesantren†‘Anil Islam: Jurnal Kebudayaan dan Ilmu Keislaman, 9(1), 148-174. https://www.jurnal.instika.ac.id/index.php/AnilIslam/article/view/12.
Sutarto, J. (2015). “Penguatan Kelembagaan Pendidikan Nonformal Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean†Seminar dan Temu Akademisi PLS Tingkat Nasional, 1(1), 113-124. http://staffnew.uny.ac.id/upload/132304805/penelitian/Prosiding%20Semnas%202015%20Bu%20Puji%20UNNES.pdf#page=125.
Syaban, M. (2019). “Konsep Dasar Manajemen Pendidikan Islam†Al-Wardah: Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama, 12(2), 131-141. http://journal.iain-ternate.ac.id/index.php/alwardah/article/view/141.
Syarif, M. (2013). “Teori dan Model Pengembangan Kelembagaan Pendidikan Tinggi Islam†Media Akademika, 28(3), 333-362. https://www.academia.edu/download/44497895/459-1541-1-PB.pdf.
Triwiyanto, T. (2013). “Standar Nasional Pendidikan Sebagai Indikator Mutu Layanan Manajemen Sekolah†Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2). http://journal.um.ac.id/index.php/jip/article/view/4208.
Umam, M. K. (2019). “Lembaga Pendidikan Islam dalam Telaah Lingkungan Strategik†Jurnal Tinta, 1(2), 16-29. https://ejournal.alqolam.ac.id/index.php/jurnaltinta/article/view/196.
Wahyudi, K. (2016). “Manajemen Pemasaran Pendidikan†Jurnal Kariman, 4(2), 99-116. https://jurnal.inkadha.ac.id/index.php/kariman/article/view/43.
Wajdi, F. (2021). “Manajemen Perkembangan Siswa SD Melalui Peran Guru dan Orang Tua pada Masa Pandemi†JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 41-50. http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/article/view/17229.
Wicaksono, A. G. (2018). “Fenomena Full Day School dalam Sistem Pendidikan Indonesia†Jurnal Komunikasi Pendidikan, 1(1), 10-18. http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/komdik/article/view/12.
Zaenuri, A. (2018). “Transformasi Kelembagaan Perguruan Tinggi Agama Islam dan Pengaruhnya Terhadap Manajemen Kelembagaan†Transformasi: Jurnal Kepemimpinan & Pendidikan Islam, 2(1), 17-35. https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/index.php/Transformasi/article/view/312.
Zulfa, F., Jahari, J., & Hermawan, A.H. (2021). “Peluang dan Tantangan Pengelolaan Lembaga Pendidikan Islam pada Masa Covid-19†J-MPI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 14-28. https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/jmpi/article/download/11710/pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).